Historia

Historia Klubu Żeglarskiego FALA w Brzegu


Klub Żeglarski FALA w Brzegu to długa historia tego co się działo i zdarzyło w działalności związanej z uprawianiem sportu i rekreacji na wodzie.


1948 - 1958

Bliskość wody niezbędnej do uprawiania tej dyscypliny zainspirowała grupę amatorów wioślarstwa - kolegów - Kalarusa, Szymańskiego, Barsaka i innych, do utworzenia w październiku 1948 roku Klubu Wodnego Ligi Morskiej. Na prawym brzegu jeszcze czystej rzeki Odry w pobliżu śluzy powstaje przystań Ligi Morskiej ze sprzętem w ilości dwóch kajaków. W 1950 roku Klub Wodny przekształca się w Klub Morski Ligi Przyjaciół Żołnierza i zmienia siedzibę na byłą przystań wodną zlokalizowaną na wyspie - Kępa Młyńska wraz z budynkiem przeznaczonym do remontu. Duży entuzjazm przy odbudowie obiektu jest wynagradzany pływaniem na jedynej łodzi wiosłowo - żaglowej /bączku/, W 1952 roku pierwsi członkowie klubu - kol. Szymczak i Wiatrowski uzyskują pierwsze stopnie żeglarskie. W 1953 roku Klub wysyła kol. Walka Kozieła i Zbyszka Kuczyńskiego na skoszarowany kurs do Turawy, gdzie 25 lipca uzyskują tytuł sternika III - klasy, a klub bierze udział w pierwszych wojewódzkich zawodach kajakowych zajmując II miejsce. Marzenia o prawdziwym sprzęcie żeglarskim oraz nieustanne starania członków klubu doprowadziły że do Brzegu dociera w 1954 roku pierwsza z prawdziwego zdarzenia łódź żaglowo - wiosłowa - 6-tka i kajak wyczynowy. W roku 1956 Kol. Kaziu Keler uzyskuje stopień sternika II - klasy, a w 1957 roku klub otrzymuje jacht żaglowy DINGA. Na Opolszczyźnie zawiązuje się Komitet budowy jachtu morskiego „Dar Opola”, którego członkiem zostaje kol. Zbyszek Kuczyński. Rok 1958 - to otwarcie nowej karty w historii klubu - pierwsi członkowie klubu - Kaziu Keler i Alfred Głowacki wyruszają w charakterze załogantów w rejs morski po Morzu Bałtyckim na s/y Andromeda”

1959 - 1962

Lata 1959 -1962 , to okres postępu w rozwoju klubu. Uzyskano znaczące wyniki w zawodach wojewódzkich- wiele z nich wygrywając. m/y innymi kol. Walek Kozieł zostaje w 1960 roku mistrzem okręgu w wiodącej klasie DINGI. Klub wzbogaca się o mowy sprzęt - łódź żaglową Dingi, motorówkę, silniki zaburtowe , jacht żaglowo - wiosłowy „BRYZA” oraz w 1962 roku pierwszą łódź żaglową klasy OMEGA. Okres działalności klubu od powstania w 1948 roku do 1962 roku , to I-szy etap w historii klubu, którego działalność była ograniczona do rzeki Odry i wypadów nad jezioro Turawa. Rok 1962 otwiera przed klubem nową kartę w jego działalności. Fakt że wielu członków klubu jest pracownikami jednego z największych zakładów produkcyjnych w Brzegu - Fabryki Siewników – sprawia, że to oni poprzez kontakty z Dyrekcją, Radą Pracowniczą i Związkami Zawodowymi zainicjowali zainteresowanie jeziorem Otmuchów. Przewodniczący Rady kol. Tosiek Nowotny - potem też aktywny członek Klubu - organizuje Ośrodek przy udziale PKS-u Nysa, nad jeziorem Otmuchowskim w m. Sarnowice zarządzany przez Klub.

1963 - 1966

W roku 1963 Komandorem klubu zostaje kol. Janek Małysz - całkowicie oddany sprawom żeglarstwa. Klub zaczyna swą działalność nad jeziorem Otmuchów, dając prawdziwy posmak żeglarskiej przygody. W tym też roku w wyprawy morskie wyruszają,- kol. Zaniewski na m/s „Podhalanin” , kol. Kozieł na s/y „Dar Opola” Kol. Żol na s/y „Gen. Zaruski”, a kol. Kuczyński na pierwszy zagraniczny rejs do Leningradu na s/y „Dar Opola”. Rok 1964 to postawienie 6-ciu nowych domków campingowych na ośrodku w Otmuchowie. Dojrzałość członków klubu, znaczny wzrost ilościowy, oraz konieczność poprowadzenia klubu w nowych warunkach które zostały stworzone poprzez silne związanie klubu z zakładem - Fabryką Siewników, doprowadziło że w 1965 roku przeorganizowano klub. Opracowano i zatwierdzono Statut Klubu, nadano nazwę klubowi, która obowiązuje do dziś - Klub Żeglarski „FALA”, opracowano i zatwierdzono godło klubu. Klub staje się klubem Ligi Obrony Kraju przy Fabryce Siewników a potem Fabryce Maszyn Rolniczych „AGROMET” w Brzegu. Fabryka Siewników kupuje dla klubu dwie nowe łodzie żaglowe klasy Omega , jedną klasy Hornet, bączek i kadłub motorówki.

1967 - 1972

W roku 1967 Komandorem Klubu zostaje kol. Czesiu Jaszczyński, - człowiek spokojny umiejący pogodzić temperament i gorące głowy naszych żeglarzy. Pełni tę funkcję do 1972 roku. Klub organizuje samodzielnie pierwszy kurs na stopień żeglarza, który kończy 19-tu członków klubu.
1967 - Pierwszy klubowy rejs morski na s/y „Dar Opola” w którym wzięli udział kol. Kozieł, Jaszczyński, Cichocki, Kuczyński i Żol, od 18-30 lipca przepłynęli 975 mil.m.
1968 - Pierwszy udział w Ogólnopolskich Regatach w Kl. Omega o „Srebrną Kotwicę” Ministra Przemysłu Maszynowego i Związków Zawodowych Metalowców. Potem uczestniczyliśmy w tych regatach corocznie przez około 14 lat,
1968 - kol. Sołowij, Cichocki i Żol organizują pierwszą wyprawę na jeziora Mazurskie łodzią klubową Omega.
1969 - to czas budowy szop na sprzęt w Otmuchowie i na Kępie Młyńskiej w Brzegu, oraz pomostu w Otmuchowie.
1970 - klub organizuje na jeziorach Mazurskich 16 - dniowy obóz dla 63 osób - młodzieży ze szkół średnich m. Brzeg. Komandorem tego obozu jest kol. Walek Kozieł. Klub liczy 120 członków.
1971 - za znaczące wyniki w żeglarstwie i rozwoju turystyki żeglarskiej na terenie działania klub otrzymuje nagrodę pieniężną Ministra Przemysłu Maszynowego za co Zakład kupuje i montuje 10 domków campingowych w Otmuchowie.

1972 - 1975

W latach 1972 do 1975 Komandorem Klubu zostaje kol. Włodek Nowicki. Okres ten to:
1972 - Klub wygrywa zawody o „Srebrną Kotwicę”, tj. nieoficjalne Mistrzostwa Polski w klasie „Omega”. Zdobywcą była załoga w składzie - kol. Keler Kazimierz - sternik z załogą - kol. Kazimierz Sołowij i Heniu Cichocki.
1973 - Organizacja od 15-17 czerwca 1973 roku VI Ogólnopolskich Regat „Srebrna Kotwica” w klasie Omega. w Ośrodku nad j. Otmuchów. Klub posiada 5-Omeg, 1- Hornet, 7-Cadetów, 2-motorówki, 20-kajaków, oraz inny drobny sprzęt. Powstaje przy klubie sekcja płetwonurków która szkoli młodzież dla wojska. W tym też roku kol. Keler z powodzeniem buduje pierwszą samodzielnie wykonaną łódź żaglową (płasko denka znana pod nazwą „Kapeć” , i deskę surfingową ze sklejki, która nie za bardzo chce pływać.
1975 - za całokształt działań w żeglarstwie Zarząd Główny LOK zakupuje i przekazuje klubowi nową łódź żaglowo - wiosłową „DZ”. W tym też roku klub potwierdza na tej łodzi aspiracje czołowego klubu żeglarskiego LOK w Polsce, zdobywając w Ogólnopolskich Zawodach w Wieloboju Morskim - II lokatę drużyny żeńskiej i III lokatę drużyny męskiej. Na podsumowaniu rocznej działalności klub zdobywa II - gą lokatę w Ogólnopolskim Konkursie Klubów LOK za co otrzymuje z Zarządu Głównego LOK łódź żaglową „OMEGA” (aktualnie „Żuraw”). Kol. Kozieł i Wionczek wypływają w rejs za żelazną kurtynę - na jachcie s/y „Aldis” do Finlandii i Szwecji.

1976 - 1985

W roku 1975 ponownie Komandorem Klubu zostaje kol. Czesiu Jaszczyński i pełni tę funkcję do 1985 roku. Okres ten to dalszy postęp w rozwoju żeglarstwa w klubie, a także nowe doznania i podejmowanie nowych działań. Koledzy Walek Kozieł i Rysiek Wionczek uzyskują uprawnienia „Instruktor Żeglarstwa” Kilka lat później stopień taki uzyskuje kol. Walewski Jan.
1977 - klub organizuje szkolenie na stopień żeglarza i sternika jachtowego dla 22 członków klubu.
1980 - organizacja szkolenia żeglarskiego dla 34 osób oraz budowa 5 nowych domków campingowych w miejsce starych zniszczonych przez powódź. Klub ponownie wyrusza w morze. Kol. Rysiu Kielian i Marian Kozłowski w rejs krajowy po Bałtyku, kol. R. Wionczek do Danii, Szwecji i RFN. na s/y „BIES”
1982 - wszystkie działania podporządkowane są budowie hangaru na Kępie Młyńskiej. W tym też roku Klub zaangażował się w remont jachtu morskiego „BIES” z zamiarem skorzystania z niego w roku następnym na organizacje rejsu klubowego.
1983 - Organizacja szkolenia na stopień żeglarza i sternika jachtowego dla 36 z czego w klubie pozostało 6 sterników i 15 żeglarzy. Wśród nich „Miotła”, „Buzia”, „Pompon” i „Cipak”, o których legendy krążą nad jeziorem po dzień dzisiejszy.- Organizacja od 17.08-9.09 rejsu morskiego do Finlandii i na Wyspy Alandzkie. Udział wzięło 8 członków naszego klubu. Był to nasz pierwszy zagraniczny rejs klubowy.
1984 - 85 - Budowa hangaru w Otmuchowie - 100 m2, z przeznaczeniem na remont i zimowanie sprzętu, oraz nadbudowa z 6 pokojami noclegowymi. Organizacja dwóch rejsów morskich. Oprócz starych „wilków morskich” 13-tu młodych żeglarzy odkrywa po raz pierwszy bezkres morza. Pierwsze z prawdziwego zdarzenia deski surfingowe i pierwsze próby ich ujarzmienia. Prekursorem jest Marek Bączek, który kupuje deskę klasy olimpijskiej „Windglider”. Kol. Rysiek Wionczek, buduje pierwszą deskę typu „fun”.

1986 - 1992

W 1986 roku w wyniku dyskusji konstytuuje się nowy zarząd składający się z większej grupy młodzieży, pod Komandorem Kol. Walkiem Koziełem i trwa do 1992r.
1986 - wyprawy na rejsy morskie po morzu Śródziemnym, Egejskim, Czarnym, Marmara, to Grecja ,Turcja , Bułgaria , po morzu Północnym, Bałtyckim - Dania RFN, Finlandia i Szwecja.
1987 – po latach przerwy dwie klubowe załogi biorą udział w Mistrzostwach Polski w klasie „Omega”, w Regach tej rangi starujemy corocznie do 1995r.
1988 – w ramach obchodów 40 – lecia klubu organizujemy Mistrzostwa Polski w Klasie „OMEGA” na j. Otmuchowskim. Jezioro pokazuje swoje oblicze. W jednym z wyścigów na 45 załóg do mety dopływa tylko dziewięć łódek. Największymi pechowcami tej imprezy były załogi kol. Grześka Wionczka i Mariana Kozłowskiego. Na swoich starych poczciwych omegach pierwszy zaliczył wywrotkę, a drugiemu zatonęła łódka na 100m przed metą.
1989 – jesteśmy najlepszym klubem żeglarskim na Opolszczyźnie oraz czołowym w Polsce, nasze zaangażowanie doceniają władze LOK nagradzając nas nowoczesną łódką klasy „Omega” („mistral”), na której zdobywamy Mistrzostwo Okręgu Koniec tego okresu to początek końca dotychczasowej formuły działania klubu. Wynika to ze zmian społeczno-gospodarczych w kraju po 1989 roku. Mimo tych trudnych chwil klub dalej prężnie działa skupiając swoją działalność na jeziorem. Kończy się patronat FMR „Agromet” nad naszym klubem Funkcjonujemy już tylko dzięki swoim składkom i LOK-owi, którego jesteśmy członkiem.

1993 - 1995

W roku 1992 Komandorem Klubu zostaje Kol. Kaziu Sołowij i pełni tę Funkcję do 1995 roku. Okres ten to stała walka o utrzymanie klubu. Drastyczny spadek ilości członków. Nie odebrało to ochoty czołowym działaczom klubu do zorganizowania różnych przedsięwzięć.
1993 - Kurs na stopień żeglarza dla młodzieży z Liceum Ogólnokształcącego nr II z Brzegu - 24 osoby. Organizacja i udział w rejsie do Danii.
1995 – z powodu braku możliwości korzystania z noclegów nad jeziorem wynajmujemy i remontujemy „Chałupę” w Sarnowicach. Dom ten służy nam jako baza noclegowa, a potem jako jedyny dostępny sanitariat z natryskami do 2000r.

1996-2000

W roku 1996 po czteroletnich przymiarkach zarejestrowano Stowarzyszenie Klub Żeglarski „FALA” w Brzegu, którego założycielami i członkami zostali członkowie naszego klubu. Komandorem - Prezesem zostaje kol. Walek Kozieł. W wyniku rezygnacji kol. Kozieła w 1997r. Komandorem zostaje kol. Kazimierz Sołowij, tą funkcję pełni do 2004r. Do głosu dochodzą młodzi. Bastek, Remek, Wojtek i Grzesiek całe lato spędzają nad jeziorem i ujarzmiają swoje deski.
1997 - po uciążliwych negocjacjach wykupujemy część ośrodka w Otmuchowie - 10 arów terenu , 8 domków campingowych i hangar. W tym też roku po zawarciu umowy cały ośrodek zalewa woda. Powódź uszkadza domki i niszczy część wyposażenia zmagazynowanego w hangarze. Sezon praktycznie przeznaczony na usuwaniu szkód, sprzątaniu i zabezpieczaniu. Nasi deskarze odkrywają i zdobywają Jezioro Garda we Włoszech.
1998 - skoncentrowaliśmy się na remoncie i budowie nowych domków w miejsce zniszczonych, ogrodzeniem ośrodka, doprowadzeniu wody i przygotowaniach do budowy sanitariatu.
2000 – ukończono budowę sanitariatu, od tego momentu jesteśmy już całkowicie niezależni i w pełni korzystamy z własnego ośrodka.

2001 - 2004

2001 – kol. Grzesiek Wionczek wygrywa na J. Turawskim regaty otwarcia sezonu w klasie „Laser”, potem jeszcze raz na Turawie z Januszem Soroczyńskim zajmują dwa pierwsze miejsca. „Brzeskie żagle” trafiają na południe Chorwacji. 1500 km to nie przeszkoda aby wieźć a potem pływać na otwartym morzu na Laserach i windsurfingach. W wyprawie tej uczestniczą kol. Maciek i Rafał Rubiszewscy oraz „laserowcy” Buzia i Grzesiek
2002 – po utracie pomostu w wyniku powodzi w 1997r., ponownie mamy nowy pomost
2004 – wspólnie KŻ HORN zorganizowaliśmy regaty żeglarskie, które były najlepszą żeglarską imprezą nad jeziorem w 2004r.

2005 - ...

Po wyborach na wiosnę następuje pokoleniowa zmiana wachty w klubie zasłużeni Komandorowie, tj. Kazik Solowij i Rysiek Wionczek oddają stery klubu kol. Krzyśkowi Pietrzakowi i Grześkowi Wionczkowi.
2005 – członkowie klubu ponownie wyruszają na Bałtyk Grzesiek i Wojtek Wionczek wspólnie z dawnymi kolegami z „Fali”, a teraz z „Horna” pod koniec października odwiedzają Danię i Niemcy na s/y „Jurand”